zaterdag 2 oktober 2010

Waar koop je de allerleukste stoffen

Heerlijk om na een drukke week vandaag (genietend van een grote cappuccino)  aan mijn blog te werken……
Ik was in een ijverige bui en heb mijn materialenkast eens goed opgeruimd.
Tijdens het opruimen viel het weer eens op hoe enorm veel lappen en lapjes stof ik inmiddels heb. Zoals veel vrouwen ben ik een beetje verslaafd aan “lapjes”. Nu heb ik ze ook nodig voor mijn webwinkel maar toch…. Ik ben er gewoon ook dol op, al die verschillende stofjes.
Naast de fameuze Amsterdamse maandagochtendmarkt (Westerstraat in de Jordaan; alleen ’s ochtends en héééél druk, dus vroeg komen!) vind ik ook regelmatig hele leuke lappen op Marktplaats (categorie “stoffen en lappen”) voor leuke prijzen.  Hieronder het resultaat van mijn laatste speurtocht! 

Marktplaats stoffen


 Maar écht gevaarlijk voor me zijn de Japanse Kawaii stoffen: zachte katoenen stoffen met de meest leuke en hippe dessins. Je kunt ze via internet ook in Nederland kopen, maar er zijn meer goeie adressen. Als je bv. op Etsy (http://www.etsy.com/) zoekt , vind je  verschillende Japanse  verkopers waarbij je een grote keus aan dessins hebt. Tip: ga op de etsy site naar “shop local” en type “Japan”  in en zoek dan op “fabrics” (of kijk meteen wat ze in Japan nog meer te bieden hebben, dan snap je meteen waarom ze een speciaal woord hebben voor  “very cute” :)…..
Een andere favoriete online shop met veel keuze uit geweldige stofjes en allerlei ander leuks is modes4u (www.modes4u.com/ ). De winkel is van een Australische die in Hongkong woont en daar een online shop is begonnen. Een winkel met een prima  service, en je hebt je spullen redelijk snel in huis, na een dag of acht. Verzendkosten zijn wel vrij hoog, maar als je bestellingen opspaart tot een bedrag van €60.- , is het verzenden gratis. Je kunt haar mailen als je vragen hebt, en betalen met PayPal. Hieronder een foto van mijn laatste vondsten bij modes4u. Need I say more??
modes4u



detail: dit is toch helemaal geweldig!!! Durf er bijna niet in te knippen :)







Mocht je overwegen dit soort stoffen aan te schaffen, moet je wel een paar dingen weten over de afmetingen. Omdat de stoffen niet echt heel goedkoop zijn (maar ook niet enorm duur), en veel mensen er geen hele meters willen aanschaffen, zijn er afmetingen die wij in Nederland niet zo vaak tegenkomen.
 Ik noem de belangrijkste:
-       Fat quarter:  een lapje van ongeveer 50x55 cm.
-       Yard: ongeveer 91 cm  (Breedte: meestal ongeveer 110cm).
-       Foot: ongeveer 30 cm  (Breedte: meestal ongeveer 110cm).
Let daar goed op, want de prijzen worden bv vaak per fat quarter of half yard gegeven, en dan is het schrikken als je dat niet door hebt en 2 of 3 meter besteld…….
Om je een idee te geven van de prijzen bij modes4u: mijn laatste bestelling bestond uit totaal 5 meter stof voor €61. Prijzen kunnen variëren per stof, dus dit is gemiddelde prijs, zo’n €12 per meter. Dus het valt ook wel weer mee eigenlijk.
Overigens:  de echte Japanse Kawaii stoffen zijn vaak door hun bijzondere dessins ook erg geschikt om in te lijsten, of er een opgespannen schilderdoekje mee te bekleden! Met een “fat quarter” kom je dan al een heel eind.
En wil je het simpel houden: een winkel waar ik in Nederland goeie ervaringen mee heb is Hot Rod Baby (www.hotrodbaby.nl); zij hebben ook een hele  leuke collectie van deze stoffen.
En ik heb babyslofjes gemaakt voor mijn etsy-shop  (http://www.verycute.etsy.com/) Ze zijn super cute geworden. Ze zijn gemaakt van een soort synthetisch vilt, iets dikker en steviger dan normaal vilt.  Dat vilt heb ik ooit gekocht bij Xenos; het waren paas placemats. Helaas verkopen ze het niet meer, maar ik heb toen een stapeltje gekocht. De slofjes zijn voor 0-3 maanden of 3-6 maanden. Ben je geïnteresseerd kun je ze kopen via mijn etsyshop of neem contact met me op via de mail: verycute@hotmail.nl




Nou, dat was het weer voor vandaag.
Ik wens iedereen een “verycute”   weekend, en maandag komt de volgende aflevering!
Ps: mocht je een adresje weten waar je dergelijk stevig vilt kunt kopen, dan hoor ik dat graag!!!





1 opmerking:

  1. www.kawaiikei.nl heeft hele leuke betaalbare kawaii stoffen.

    Groetjes Myneke

    BeantwoordenVerwijderen